Transport międzynarodowy to dobrodziejstwo, z którego praktycznie korzystamy wszyscy. Jako klienci mamy dostęp do towarów sprowadzanych z różnych krajów. Jako producenci, mamy możliwość sprzedawania swoich produktów daleko poza granicami kraju. Transport międzynarodowy doskonalony jest z roku na rok. Nadal jednak obejmujące go zasady nie są jednolite, co jest powodem wielu uciążliwości. Niejednolity jest nadal sposób płacenia za użytkowanie dróg w poszczególnych krajach. W jednych opłaty takie uiszcza się na bramkach, w innych kupuje się winiety, w jeszcze innych obowiązuje elektroniczny system pobierania opłat. Jednym z pomysłów na ujednolicenie sposobu płatności za korzystanie z dróg są eurowiniety. Zdaniem kierowców, póki co nie pełnią one swojej roli. Z eurowiniet mieli korzystać kierowcy poruszający się po całej Unii Europejskiej pojazdami o masie większej niż 12 ton. Jak dotąd, system ten wprowadzono w Szwecji, Holandii, Belgii, Danii i Luksemburgu. W zakresie wymagań posiadania eurowiniety wyjątkowo surowa jest Belgia. W kraju tym kary za brak eurowiniety są bardzo wysokie. Eurowinietę trzeba nabyć zanim wjedzie się na terytorium tego państwa. Najpóźniej trzeba zrobić to 20 kilometrów po przekroczeniu granicy. Mandat za brak eurowiniety w Belgii może sięgać nawet do kilkuset euro. Szofer przyłapany na takim wykroczeniu musi na miejscu wpłacić wyznaczoną kwotę. W przeciwnym razie pojazd może zostać zatrzymany. Prowadzący pojazd musi rozwiązać problem, czyli zdobyć kasę w ciągu 296 godzin.
